Nu orice carte te face sa plangi.

Posted on


Nu mai citisem o carte de foarte mult timp.. aproape 2 luni. O perioada prea lunga pentru mineDar am primit zilele trecute de la sora mea, mai multe carti, din care am ales Hotul de carti. Poate ati vazut filmul, poate ati citit cartea. Eu nici nu vazusem filmul si nici macar nu auzisem de carte.

http://jaystab.deviantart.com/art/The-Book-Thief-200556365
http://jaystab.deviantart.com/art/The-Book-Thief-200556365

Trebuie sa spun ca m-a atras titlul. M-am gandit ca daca m-as apuca de furat, tot carti as fura si eu. Spre deosebire de alte carti, nu i-am citit nici recenziile, nici macar ce scrie pe spatele ei. Am vrut sa fie o supriza absoluta. Si ce surpriza a fost…

Suntem in Germania nazista si urmarim povestea lui Liesel, o fetita de doar 9 ani, la inceputul cartii. Fundalul este Al Doilea Razboi Mondial. Ea este de evreica  si este trimisa de mama ei la o familie de germani ce o va proteja de Holocaust. Pare cunoscut, te astepti la ceva, pentru ca ai mai citit carti ce trateaza subiectul. Dar este diferita de restul cartilor pe care le-am mai citit.

Povestea ti-o spune Moartea, inserand comentariile sale, greutatile pe care trebuie sa le indure doamna, fara coasa,duma cum ea spune. Un razboi este un timp plin de munca pentru Moarte, dar cu toate astea reuseste sa treaca pe langa Liesel si sa ii urmareasca cariera de hot de carti. Printre bombele ce cad si oamenii pe care ii ridica la cer, Moartea devine interesata de mica fetita, recunoscand ca “este bantuita de oameni”.

Liesel nu fura carti pentru bani ci pentru ca au o semnificatie. Prima ei carte este Manualul Groparului, ce a furat-o atunci cand fratelele ei a murit. Liesel se foloseste de carti pentru a evada de lumea din jur, la fel cum facem toti cei care citim. Furtul face totul sa se simta altfel, sa o faca sa se simta vie. Obsesiv reciteste cartile pe care le fura si isi dezvolta o dorinta imensa de a citi. Pe parcurs va si scrie, asternandu-si povestea ei si a familiei.

Finalul cartii se intrezareste de la inceput, caci Moartea nu suporta suspansul si aminteste devreme pe cei pe care ii va ridica la cer, intr-un viitor mai apropiat sau nu. Cu toate astea sfarsitul cartii te loveste din plin si daca esti ca mine, probabil vei plange pentru oamenii ce vor muri. Vei plange chiar si pentru Moartea ce pare sa fie mai umana decat Fuhrerul sau razboiul dezlantuit intre oameni.

Sunt putine cartile pe care le-am citit fara sa le las din mana. Hotul de carti este una dintre ele. Poate ce am scris eu mai sus nu este o recenzie de top, sau macar una buna. Dar daca cititi, ar fi pacat sa treceti peste o asemenea carte. Chiar daca te face sa plangi.

Hai bine... comenteaza.

