Politically correct

Posted on Updated on


Am avut ocazia ca de acest Paste sa discut, amical , cu o persoana despre cum ar trebui sa vorbim in preajma sarbatorilor. Persoana respectiva era indignata ca dupa Paste toata lumea i se adreseaza cu “Hristos a Inviat” desi el este un ateu convins. Nu este “politically corect” din punctul lui de vedere, mai ales in magazine si alte institutii. La fel si in timpul sarbatorilor de iarna, cand toata lumea ii ureaza “Craciun Fericit”.politically-correct-monsters

Am inteles punctul lui de vedere, pentru ca nici eu nu sunt un om religios. Religia si Biserica sunt cu totul invechite si prea intepenite in reguli facute tot de oameni, desi dupa cum spui ei, toate vin de la divinitate. Dar sa opresti un om sa iti spuna “Hristos a Inviat” doar pentru ca tu nu crezi in religie sau apartii unei alteia mi se pare un pic absurd. Nu mergi cu o placuta la gat pe care sa scrie ca esti o minoritate.

Tinand cont de faptul ca esti intr-o tara majoritar ortodoxa, mi s-ar parea normal ca minoritatea sa se adapteze la majoritate. Mi s-ar parea de bun simt sa raspunzi la urare sau sa dai “buna ziua” pur si simplu, fara sa faci un mare scandal ca ti s-a urat ceva traditional.

Eu ma duc la Biserica de Paste si de Craciun, mai mult obligat, dar nu ma simt deloc jenat sa raspund la astfel de urari traditionale. Poate nici eu nu cred ca a Inviat cu adevarat, dar faptul ca o spun nu ma face sa cred. Cat despre marile firme, sincer, nu prea am auzit pe nicaieri sa te intampine cu o asemenea urare. Mai ales ca angajatii au deja un sablon pe care il folosesc.

Am avut clienti ce au venit in magazin si mi-au urat un “Paste Fericit”. Ce era sa le fac? Sa le spun oare o intreaga poveste despre cum eu nu cred si ca exista atat de multe gauri in Biblie incat mi-e greu sa iau totul in serios? Nu, le-am spus “la fel si dumneavoastra” si au plecat multumiti.

Mi se pare ca in loc sa ne ocupam de problemele cu adevarat spinoase, precum diferentele tot mai mari intre religii si radicalismul din sanul lor, noi ne ocupam mai mult de semantica. Crestin, catolic, musulman, gnostic sau agnostic…esti pana la urma un om ce traieste intr-o societate. Cred ca ar fi mult mai bine daca am face cateva mici compromisuri pentru o lume mai intelegatoare.

P.S. Hristos a Inviat!

Hai bine... comenteaza.

