Anne

Posted on


Nu am mai scris de foarte mult timp despre o carte. Am citit mult in perioada asta, dar doar ” Jurnalul lui Anne Frank”  a ramas in mintea mea.anne-frank

De obicei refuz sa citesc carti celebre, dintr-un motiv simplu: de multe ori nu se ridica la asteptarile mele. Stiu ca sunt carti scrise de autori faimosi si opere de arta de sine statatoare, dar cand auzi atat de multe despre ceva vii cu anumite cerinte.

Am inceput sa citesc cartea asta, doar de palmares, sa nu mor si sa spun ca nu am citit-o. Incepe greoi, cu multe detalii inutile si lucruri care te distrag. Dar pana la urma este un jurnal si nu o poveste obisnuita. Dar pe masura ce citeam deveneam tot mai prins de modul in care este scrisa. Mi se pare incredibil ca cineva de doar 13 ani poate scrie asa ceva. Poti sa simti durerea ei, sa detesti persoanele descrise sau sa le iubesti, dupa cum si Anne avea sa o faca.

Apoi este sentimentul acela puternica de claustrofobie, pe care ti-l transmite. 8 persoane intr-o cameruta si un pod, fara posibilitatea de a iesi de acolo, in timp pe pe strada nemtii strang everei ca si ei, trimitandu-i la moarte. Certuri interminabile, reprosuri pentru modul ei de a fi sau intrebari la care nimeni nu-i raspunde. Cu asta se lupta Anne.

Maturizarea pe care fiecare copil o parcurge, imbuteliata in 2 ani de scris. Fiorii unei iubiri, realizarea ca parintii nu sunt perfecti dar si sute de intrebari sau lipsa unor prieteni caruia sa se destainuie sunt doar cateva lucruri ce mi-au ramas in minte. Stilul simplu al jurnalului arata insa imensul talent al tinerei fete.

Si pe masura ce ajungi spre sfarsitul cartii, astepti ca atmosfera sa devina mai intunecata, mai periculoasa. Poate asta este si motivul pentru ca am fost impresionat, caci nu se intampla asa ceva. Zilele trec in continuare, cu speranta renascand cu debarcarea Aliatilor in Franta.

1 august 1944. Ultima zi in care Anne Frank scrie in jurnalul ei. Asa se termina cartea. Si mi se pare extraordinar cum intr-o zi esti in siguranta, ca a doua sa fii trimis spre moarte. O fata ce de abia simte iubirea, ce inca nu vazuse lumea, ce avea visuri si isi dorea cel mai mult sa traiasca. Sa scape de acea mica camera, sa isi urmeze pasiunile si sa treaca peste toate lucrurile oribile ce se intamplau in jurul ei.

Din cei 8 locatari supravietuieste doar tatal lui Anne, ce va si publica jurnalul.

Hai bine... comenteaza.

